tunteita

 

Tunteet tulevat ja menevät.  Pikkulapsihan voi pillahtaa itkuun ja parin hetken päästä hän on taas yhtä hymyä.  On siis hyvä muistaa, että ikävinkään tunne ei kestä ikuisuutta.

Tunteita on välillä vaikea tajuta.  Niiden tehtävänä on kertoa siitä, miten suhtaudumme eri juttuihin ja ihmisiin.  Tarkkailemalla toisten ilmeitä ja eleitä voit aavistella, mitä he ajattelevat.  Koska kukaan ei pysty lukemaan ajatuksia, niin omista tunteista kertominen selvittää monta jumiutunutta tilannetta.

Ehkäpä tämä tunnekartta auttaa sinua pärjäämään vähän paremmin tunteittesi kanssa.  Jo se helpottaa oloa, kun  löydät mielessäsi myllertäville tunteille nimet.

MIA.pikkukartta

Tunnekartan laidoilta voit lukea isoilla kirjaimilla kahdeksan perustunnetta.  Ne taitavat ovat  ihan tuttuja.  Saattaa tosin mennä hetki, ennen kuin saat tulkattua sanat sellaisiksi, joita kaveriesi kanssa käytät.  Mitäkö sinulla on tapana sanoa, kun huomaat ihailevasi jotain tosi paljon?  Sairaan siistiä?

Tunteet voivat heilua päivän mittaan ihan laidasta laitaan. Kartalla vastakkaiset tunteet, kuten ilo ja suru, ovatkin aina kartan eri puolilla. Löydät pikkukartalta kahdeksan tunneparia. Ehkä sinua  mietityttää, miksi läheisyydestä ja ärtymyksestä on tehty pari.  Ei mikään ihme, sillä ne vaan selittävät toisiaan.   Monia rassaa se, jos toinen tulee ihan iholle.

Kolmas kiva ominaisuus tässä kartassa on se, että voit nähdä miten tunteet kehittyvät.  Kun tunnet iloa, niin lähelläsi on jotain mukavaa.  Ennen vihanpuuskaa olet taas tajunnut, ettei kaikki ole kohdallaan – ainakaan sinun mielestäsi.  Jos joku on epistä, on syytäkin ragee.

Mitä jos tuunaisit ihan oman tunnekartan ? Se käy helpommin, jos ideoit sitä kaveriesi kanssa, sillä toisille meistä tunteista puhuminen on helpompaa.  Lisää tuunauskarttakuvaan sellaisia tunneilmaisuja mitä itse käytät.  Pettymyksen  kohdalle voisi tulla ehkä että mokasin ja se teki oharit.

Voit liittää  karttaasi mukaan kuviakin.  Snip/snipping tool-toiminnalla rajaat  kuvia kätevästi.

Mielessä liikkuu hurjan paljon eri  tunteita.   Uusia tunnesanoja  keksitään koko ajan lisää.   Nuoret ovat siinä tosi hyviä.

Laajemmalta kartalta, jossa näkyy osapuilleen ihmisen koko tunnemaailma, löydät yli sata tunnetta.  Siinä vierekkäin olevat tunteet liittyvät jotenkin toisiinsa. Sulkuihin on merkitty joitain elämänvalintoja.

Voit  merkata päivän tai viikon aikana kokemiasi fiiliksiä  tähän ison tunnekartan kuvaan  – vaikka  kuvankäsittelyohjelman avulla.

 

 

Kun joku tunne iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta,  on syytä  ottaa aikalisä. Laske kymmeneen ja hengitä syvään.  Silloin ehdit  arvioida tilannetta ja tajuat mistä tunteesta on kyse.

Koska tunteet tosiaan ovat väliaikaisia, niin anna tunteen tulla ja vaimentua.  Mieti mitä se mahtaa sinulle kertoa?  Yrittääkö se juksata?  Voit myös tutkailla kehosi tuntemuksia. Tunne voi hävitä nopeastikin, mutta joudut ehkä säätämään sen volyymia.  Surun yli pääseminen kestää kauan.

Voit säädellä tunteen volyymia eri tavoilla:

  • Hengitä sisään niin, että ilmaa menee keuhkojen pohjaan asti. Se tuntuu siltä kuin vähän lihoisit  🙂 Sitten voit varovasti pidentää uloshengitystäsi.  Se  rauhoittaa hermostoa.
  • Tyynnyttele itseäsi vaikka sanomalla : “Ei mitään hätää.”  Ajattelemalla muutat tunteitasi!
  • Kuuntele musiikkia – mieletön vaikutus tunteisiin. Se on melkein kuin hyvän kaverin vierellä kulkisi.
  • Laske hartiat alas ja rentouta kasvojasi. Keho ja mieli toimivat yhdessä.
  • Kosketuskin rauhoittaa – jopa seinään nojaaminen.

Kaikkeen ei kannata reagoida – ainakaan heti. Voit poistua hetkeksi paikalta.  Joskus on syytä pitää mölyt mahassa vähän aikaa ja päästää höyryt ulos vasta myöhemmin.

Lopuksi voit ilmaista tunteesi liikkeillä:

  • Suun liike on puhetta, laulua – tai joskus huutoa.
  • Käsien liike on  kirjoittamista, piirtämistä tai musisointia.
  • Koko kehon saat liikkeelle tanssimalla.  Myös kävelylenkillä voit purkaa tunteita ja koota ajatuksia.

Anteeksianto itselle ja toisille nollaa tilannetta.  Olet hyvä tyyppi, tuntui miltä tuntui!

 

Tuntemisiin,

P.Gudsson

 

Lähteet:

  • Maxie C. Maultsby, Jr  “Parempia tunteita – rationaalisen itse-erittelyn opas”
  • Päivi Niemi “Hyvää mieltä & tunnetaitoja”
  • Tia Isokorpi “Tunneoppia – parempaan vuorovaikutukseen”
  • Anne-Mari Jääskinen – Sanna Pellicioni  “Mitä sä rageet”
  • P.Gudsson “TUNTEET-sanakirja”

 

                           

 

Advertisements